Levný cyklotrenažer na hubnutí nabízí inSPORTline i Decathlon – test cyklotrenažerů

Pohyb je neodmyslitelnou součástí našeho každodenního života. Ať už jsou to procházky, běh, posilování, jízda na kole, plavání nebo cviky s vlastní váhou. Ne každý jsme na všechny sporty a každému vyhovuje něco jiného. Pokud vám to s nějakým sportem nejde, tak se nebojte vyzkoušet i každý týden něco nového. Jsou i tací, kteří mají rádi aktivity prováděné doma, ale nechtějí být omezovaní. V tomto případě by mohly být ideální volbou běžecký pás, eliptický trenažer nebo právě cyklotrenažer.

Jak vybrat cyklotrenažér/stacionární kolo?

U cyklotrenažeru nejste omezováni časem, počasím ani větrem, jednoduše na něj nasednete uprostřed obýváku a pustíte se do cyklistiky. Jak si správně vybrat cyklotrenažer, které parametry jsou důležité a které značky nejlepší? Pokud máte jakoukoliv otázku ohledně těchto přístrojů, je vysoká pravděpodobnost, že odpověď na ni najdete v tomto článku.

Cyklotrenažéry pro každého


Co je cyklotrenažer a jeho výhody

Jezdili jste už někdy na cyklotrenažeru? Nebo jste se s ním už setkali například vo fitnesscentru? Cyklotrenažer je klasické posilovací zařízení, které primárně využívají hlavně fanoušci cyklistiky, protože pohyb je na obou zařízeních stejný. Rozdíl je jen v tom, že na bicyklu jedete po cestě a na cyklotrenažeru se z místa nepohnete.

Nemusíte se bát, že by to bylo namáhavé. Cyklotrenažer je vhodný pro pokročilé horské cyklisty i pro začátečníky, kteří preferují rovný terén. Dokonale simuluje jízdu jako na klasickém kole a nabízí i všechny výhody, které jsou spojené s klasickou cyklistikou. Jaké jsou hlavní výhody pravidelné jízdy na cyklotrenažeru?

  • Zvolíte si takový stupeň zatížení, jaký zvládnete, a neovlivňuje vás to, jakou trasou se vydáte.
  • Hodí se i pro ty, kteří chtějí shodit nadbytečná kila nebo pravidelně procvičovat kondičku.
  • Při jízdě na cyklotrenažeru se vaše klouby nenamáhají tak jako například při běhání. Ideální je používat lehký stupeň zatížení i po operacích kloubů nebo jiných zraněních, protože je víc rozhýbete, ale zároveň to postižená místa znovu nezatěžuje.
  • Cvičení velmi pozitivně ovlivňuje i hladinu hormonů v lidském těle, takže je užitečné nejen pro ženy, které mají problém s hormonálními změnami, ale i na vyplavování endorfinů a šťastný pocit po cvičení.
  • Tento sport neovlivňuje počasí venku a ani kolik je hodin. Jednoduše nasednete na cyklotrenažer a můžete cvičit i několik hodin. Většina modelů ani nevytváří hluk, takže je vhodný i do bytu.

Cyklotrenažer, spinningový bicykl a rotoped

V případě, že uvažujete nad strojem na cvičení, měli byste je umět rozlišit, abyste zjistili, který z těchto přístrojů by vám nejvíc vyhovoval.

  • Cyklotrenažer – poznáte ho podle toho, že má volnoběh, tím se nejvíc odlišuje od spinningového bicyklu. V čem jsou jeho výhody? Je to ideální řešení hlavně pro ty, kteří milují cyklistiku nebo se jí věnují profesionálně. Volnoběh nejvíc připomíná jízdu na klasickém kole, cyklotrenažery bývají hlučnější, mají sportovní sedlo a pevnější konstrukci.
  • Spinningový bicykl – je bez volnoběhu, čímž se nejvíc odlišuje od cyklotrenažeru. Co to vlastně pro vás znamená? Když sundáte nohy z rozjetých pedálů, budou se stále točit spolu s koly. U cyklotrenažeru s volnoběhem se pedály netočí.
  • Rotoped – je nejlevnější variantou z těchto tří možností. Nejvíc se hodí pro ty, kteří si kupují tento bicykl jen kvůli shazování kil a nechtějí moc investovat. Má setrvačník s hmotností cca 4 až 8 kg a možnost regulace zátěže.

Vybíráme z katalogu

Pozrite si viac produktov z kategórie cyklotrenažéry

Typy cyklotrenažerů

Jde o první věc, kterou byste si měli před nákupem ujasnit – jaký typ cyklotrenažeru požadujete? Profesionální, nebo domácí cyklotrenažer? Od toho se potom odvíjí cena, design i funkce.

Profesionální

Do které skupiny se zařazujete? Věnujete se cyklistice už dlouho a dalo by se říct, že jste profesionálem? Nebo se s bicyklem teprve seznamujete, moc se ve správné technice nevyznáte a ani vaše výdrž není ukázková? Podle toho, jak si na tuto otázku odpovíte, si vyberte typ cyklotrenažeru.

Profesionální modely se většinou nacházejí jen ve fitnescentrech, protože jsou dražší a mají více funkcí. Určitě se hodí profesionálním cyklistům nebo těm, kteří se cyklistice věnují už roky. Tyto přístroje umožňují přesnější nastavení, větší náročnost jízdy a lépe simulují skutečnou jízdu na kole. Jsou samozřejmě, vyrobené z kvalitnějších materiálů, takže i déle vydrží.

Na domácí používání

Kategorie cyklotrenažerů vhodná pro ty, kteří s cyklistikou začínají, hledají sport, který by jim vyhovoval, nebo se potřebují jednoduchou cestou zbavit nadbytečných kil. Nacházejí se tu přístroje nižší a střední kategorie. Za velmi dostupné ceny si můžete obstarat kvalitní zařízení, které vám funkcemi postačí na domácí používání.

Které parametry jsou při výběru nejdůležitější?

Jakou by měl mít cyklotrenažer nosnost? Vyžadujete i speciální sběr a analýzu dat? Jde o důležité otázky, na které byste měli mít před nákupem odpověď. Při nákupu přes internet nebudete muset hledat konkrétní produkt šitý pro vás tak dlouho.

Setrvačník

Při výběru cyklotrenažeru jde o důležitý parametr, protože čím těžší setrvačník, tím hladší a plynulejší chod. Setrvačník s vyšší zátěží vám umožní zvolit si vyšší zátěž. Základní modely disponují setrvačníkem s hmotností 15 kg, kvalitnější se už mohou pochlubit setrvačníkem s hmotností 20 až 25 kg.

Řídítka

Vaším základním požadavkem by mělo být to, aby byla nastavitelná. A to nejen co se týká výšky – čím víc částí si můžete přizpůsobit, tím lépe. Tyto požadavky na řídítka byste měli mít i v případě, když nakupujete v nejnižší cenové kategorii.

Řídítka a počítač cyklotrenažéru

Sedadlo

Stejně důležité je nastavení a přizpůpsobení sedadla. Na tvaru a povrchu závisí, jak se budete cítit během cvičení. Čím víc ergonomické, nastavitelné a pohodlné sedadlo je, tím lépe se vám bude cvičit a mnohem raději budete na cyklotrenažer sedat.

Při cyklistice je celá váha soustředěná do jednoho bodu – do sedací části. Proto je důležité, aby vám žádná část sedadla nepřekážela nebo byla nepohodlná. Faktem je, že stroje z nižších cenových kategorií nejsou na dlouhé sezení přizpůsobené a jízda na nich může být po pár desítkách minut dokonce nepříjemná. Od sedadla byste měli požadovat nastavení výšky a polohy, aby sedělo vaší stavbě těla. Dále je to anatomické tvarování, které podporuje zdravé držení těla a kvalitní potah, který bude pohodlný, ale zároveň funkční.

Pedály

Nejvíc namáhaná část cyklotrenažeru, ale i klasického kola, jsou pedály. Je dobré přihlížet i k tomu, jak pedály odmontujete a vyměníte je za nové, případně dostupnost nových pedálů ke konkrétnímu modelu.

Pedály se liší i podle toho, zda mají možnost fixace chodidla, nebo ne. Záleží na tom, co preferujete. Dále jsou to použité materiály. Protože se pedály velmi snadno dokážou zničit, je dobré vybírat co nejkvalitnější materiál. Vyhýbejte se plastům, u kterých už podle doteku cítíte, že nejsou kvalitní a poškodily by se rychle. Nejkvalitnější jsou celokovové pedály. Pokud chcete ušetřit, můžete si koupit levnější model s plastovými pedály, ale dodatečně si koupíte kovové pedály a vyměníte je.

Brzdy

Víte, čím se v cyklotrenažeru vytváří odpor, abyste měli pocit, že jedete do kopce? Jsou to brzdy, které se třou o strany kol a vy je nastavováním přibližujete nebo oddalujete. Proto je důležité, aby byly brzdy vyrobené kvalitně z odolných materiálů. Základní druhy jsou:

  • třecí brzdy – typické pro levnější modely, třecí destička se časem zničí a je potřebné ji vyměnit. Kvůli tomu je třeba počítat s dodatečnými náklady na opravu.
  • magnetické brzdy – výhodou je tiché fungování a dlouhá výdrž. Brzdění funguje na základě tření v magnetickém poli, které působí na kolo.
  • elektromagnetické brzdy – indukční brzdy fungují na principu cívky a magnetu, které jsou řízené počítačem. Najdete je jen v profesionálních cyklotrenažerech, kde jsou nezbytné kvalitní brzdy.

Maximální nosnost

Ta závisí hlavně na tom, kdo na cyklotrenažeru bude jezdit. U tohoto parametru se nemusíte řídit jen vaší váhou. Vždy je lepší kupovat cyklotrenažer s nosností aspoň 150 kilogramů. Tak může na cyklotrenažeru jezdit více lidí různých hmotnostních kategorií.

Cvičení na stacionárním kole/cyklotrenažéru

Sběr a analýza dat

Dražší modely cyklotrenažerů mají v sobě zabudovaný počítač, který počítá a analyzuje každou vaši aktivitu. Tato funkce se hodí hlavně tehdy, když máte rádi čísla, chcete si zaznamenávat pokroky nebo se věnujete cyklistice profesionálně. Musíte vždy zkontrolovat, zda se údaje správně měří, a potom se ukládají.

Přístroje nejčastěji měří čas jízdy na cyklotrenažeru, projetou vzdálenost, spálené kalorie, dokážou měřit tep (mají měřiče na řídítkách, případně měří přes hrudní pás).

Cena rozhoduje o kvalitě

Mnoho lidí se při výběru jakéhokoliv produktu řídí právě cenou nebo tedy pravidlem „za málo peněz hodně muziky“. Ale spíše byste měli vsadit na kvalitnější značku, která nabízí produkty za přijatelnou cenu. Cyklotrenažery jsme rozdělili do skupin podle ceny do 7 000 Kč, od 7 000 do 15 000 Kč a nad 15 000 Kč. Jaké produkty můžete v jednotlivých cenových kategoriích očekávat?

Do 7 000 Kč

Kategorie nejlevnějších, nejvíc dostupných produktů, ale zároveň disponují jen základními funkcemi a vybavením. V této cenové kategorii by měli nakupovat lidé, kteří plánují používat cyklotrenažer jen občas, chtějí ho používat jako doplňkovou činnost a neočekávají vysokou kvalitu ani doplňkové funkce.

Od 7 000 do 15 000 Kč

Přístroje ve střední cenové kategorii disponují lepší kvalitou, ve skvělém stavu vám vydrží roky i při pravidelném používání a můžete požadovat i doplňkové funkce, které vám cvičení na cyklotrenažeru ulehčí. V této kategorii by měli nakupovat lidé, kteří se chystají na cyklotrenažeru cvičit opravdu pravidelně a intenzívně.

Nad 15 000 Kč

Pokud to s tréninkem na cyklotrenažeru myslíte vážně, tak byste svůj vysněný přístroj měli hledat právě v této cenové kategorii. Tady už najdete vysokou kvalitu zpracování, nejnovější technologie a vychytávky, množství stupňů zatížení i ergonomické tvarování.

Pozrite si viac produktov z kategórie profesionální cyklotrenažéry

Jak správně cvičit

Cvičení na cyklotrenažeru není jen o tom, že na něj sednete a jedete. Mohli byste si kvůli tomu přivodit zranění, pořádnou bolest svalů nebo byste už po pár minutách nemohli. Začátku cvičení by mělo předcházet správné nastavení cyklotrenažeru, pořádná rozcvička a dostatek tekutin. Jak by mělo vypadat správné cvičení na cyklotrenažeru?

Nastavení

Předtím, než začnete na přístroji cokoliv dělat, byste si ho měli správně nastavit. Je to klíčový krok ke správnému cvičení a například i držení těla či výdrži při cvičení. Jako první si nastavte výšku sedadla a řídítek.

Sedlo byste měli mít nastavené v takové výšce, abyste si nekrčili při jízdě nohy, ale zároveň dosáhli na pedály. Řídítka musí být umístěná tak, aby se vám v rukách pohodlně držela a ruce byly mírně ohnuté.

Rozcvička

Zahřátí těla před zátěží by nemělo chybět. Proto rozcvičku nikdy nepodceňujte, protože pokud byste nasedli na kolo a ihned začali intenzívně cvičit, mohlo by dojít k poškození svalů, vazů nebo kloubů.

Není třeba vymýšlet žádné složité cviky a ani bolestivé pozice. Vždy je lepší vsadit na základní cviky, které máte zvládnuté a znáte správnou techniku. Postupně si rozcvičte a zahřejte všechny svaly – krk, ruce, boky i nohy. Do rozcvičky můžete zahrnout i trochu kardia, např. běhání na místě, skákání se švihadlem nebo pár angličáků. Vaše tělo potom bude připravené i na větší zátěž.

Dostatek tekutin

Pitný režim by měl být základem nejen vašeho každodenního života, ale i pravidelného tréninku. Během cvičení se budete víc potit a dojde k vylučování tekutin, proto je důležité je dostatečně doplňovat.

Jak správně cvičit na cyklotrenažéru

Někdo dokáže během tréninku vypít i dva litry vody, jiní do sebe nedostanou ani dvě sklenice. Neměli byste se do toho nutit, protože při cvičení vám může být z velkého množství vody špatně. Raději pijte menší množství, ale o to pravidelněji.

Přiměřené tempo a čas

Nesnažte se ze sebe při každém tréninku vyplivnout duši a dát ze sebe maximum. Má to totiž mnoho nevýhod. Další den se budete cítit unaveně a nic se vám nebude chtít. Zároveň si potom můžete ke cvičení vybudovat odpor a bude pro vás těžší namotivovat se k pravidelnému cvičení. Příliš velká zátěž může způsobit zranění.

Základem správného cvičení je zvolit si správné tempo, abyste ho udržovali a vydrželi tak co nejdéle. Zvolte si na zařízení zátěž, kterou budete cítit, ale zároveň víte, že budete zvládat delší dobu. Po čase budete moci úroveň zátěže zvyšovat, takže vás mohou tyto pokroky motivovat.

Pravidelné cvičení

Abyste úroveň zatížení a také čas na cyklotrenažeru mohli zvyšovat, je potřebný pravidelný trénink. Samozřejmě, občas se stane, že nemáte chuť nebo se v ten den na to jednoduše necítíte. Když se však naučíte cvičit pravidelně, dokáže vás k tomu po čase donútit i vybudovaná disciplína.

Nastavte si pravidla, která budete muset dodržovat, například přesný čas cvičení nebo dny, v nichž na cvičení nemůžete zapoomenout. Věřte tomu, že vám bude stačit pár týdnů a vybudujete si zvyk. Člověk je velmi učenlivý tvor, a pokud se prvních párkrát přemůžete, tak to potom už půjde samo, dokonce se na to budete i těšit.

Cyklotrenažer a spalování kalorií

Mnoho lidí si kupuje tyto přístroje hlavně na zbavení se nadbytečných kilogramů, rýsování svalů a spalování kalorií. Cyklistika patří ke sportům, při kterých se spaluje nejvíc kalorií, což je určitě výhodou. Sportovci na Tour de France dokážou za jednu jízdu spálit až 7 000 kalorií. Ssmozřejmě při domácím cvičení taková čísla nikdy nedosáhnete, to neznamená, že spálíte málo kalorií.

Spalování je velmi individuální a záleží na vašem věku, hmotnosti, metabolismu a kondičce. Samozřejmě i při každém tréninku spálíte rozdílné množství kalorií. Většinou to bývá za hodinu od 400 do 1 000 kalorií. Ideální je, abyste si k cyklotrenažeru obstarali sporttester, který vám poskytne nejobjektivnější výsledky.

Cyklotrenažéry pro každého

Pozrite si viac produktov z kategórie domácí cyklotrenažéry

Zobrazit produkty v kategorií:

Autor článku

Kristína Šafrová

Som študentkou odboru manažment na Žilinskej univerzite. Vo voľnom čase sa venujem práve písaniu článkov, sledovaniu aktuálneho diania a tým...


Přidat komentář

Vzhlédnite také naše inspirace

Zelená ložnice - budete se v ní cítit jako v bavlnce Zelená ložnice - budete se v ní cítit jako v bavlnce

Patří zelená k vašim oblíbeným barvám? Pak se jí při zařizování bytu nemusíte vůbec obávat. Podívejte se, jak se hodí například do ložnice.

Černý gauč se stane dominantou každého obývacího pokoje Černý gauč se stane dominantou každého obývacího pokoje

Je černý gauč dobrou volbou? Určitě ano. Podívejte se, jak dobře může v místnosti vypadat a s čím vším se dá kombinovat.

Geometrické vzory v obývacím pokoji - ozvláštní každý prostor Geometrické vzory v obývacím pokoji - ozvláštní každý prostor

Ať už si vyberete malé, nebo velké, výrazné či tlumené, vzory dokážou zpestřit každý obývák. K nejtradičnějším patří černobílá kombinace, která najde uplatnění i u vás.



Publikováno dne: 02.01.2023
Hodnocení článku:
(90.2%)

V této kategorii najdete i:

Jak vybrat vybavení na lukostřelbu? Jak vybrat vybavení na lukostřelbu?

Při lukostřelbě si příjemně vyčistíte hlavu a můžete si vybrat, zda chcete střílet jen doma, nebo vás láká naučit se správnou techniku na hodinách s trenérem.

Jak vybrat masážní válec na záda, tvář, nohy, na celulitidu a chodidla + cvikyJak vybrat masážní válec na záda, tvář, nohy, na celulitidu a chodidla + cviky

Masážní válec se dá uplatnit na různé části těla, od zad přes stehna až po chodidla. Existuje několik druhů masážních válců. Jak si tedy vybrat?

Nejlepší přední a zadní světlo na kolo? USB nabíjecí, 1 000 lumenů, s laserem a směrovkamiNejlepší přední a zadní světlo na kolo? USB nabíjecí, 1 000 lumenů, s laserem a směrovkami

Podle platné legislativy je cyklista součástí silničního provozu, který je povinný mít v cyklistické výbavě přední a zadní světlo. Prozradíme vám, jak si světlo vybrat správně.