Jak vybrat zimní a letní pneumatiky? Důležité jsou rozměry nebo rychlostní index

Výběr pneumatik pro vaše auto byste neměli podceňovat. Závisí na nich bezpečnost vás i vašich spolucestujících a jejich správným výběrem dokonce můžete ušetřit nějaké peníze.

Přezouvání pneumatik v servisu

V článku vám poradíme, jak vybrat pneumatiky na disky a jakými kritérii se při výběru řídit.

Praktičtí pomocníci při uskladnění a ošetření pneumatik

Parametry volte podle technického průkazu

Mnohé e-shopy vám umožní vybrat si pneumatiky podle značky auta. Nezapomínejte ale, že auto můžete vybavit jen disky a pneumatikami s takovými rozměry, které jsou zapsané v jeho technickém průkazu. Jen s nimi totiž výrobce garantuje jízdní vlastnosti, na jaké bylo vozidlo zkonstruované. S jinými pneumatikami může také být vaše vozidlo posouzené jako nezpůsobilé k silničnímu provozu, a to nejen na STK, ale také při rutinní silniční kontroly ze strany policie.

Rozměry pneumatik

  • Šířka – Uvádí se v milimetrech a vyjadřuje maximální šířku pneumatiky při nominálním zatížení a doporučeném nahuštění. Odvozuje se od ní profil pneumatiky.
  • Profil – Udává se jako dvoj- či trojciferné číslo a vyjadřuje výšku bočnice pneumatiky v procentech její šířky, t. j. výšku od okraje disku po vnější okraj pneu.
  • Průměr – Jde o vnitřní průměr pneumatiky (t. j. vnější průměr disku). Udává se v palcích a musí se shodovat s průměrem disku.

Příklad: Pneumatika 195/65 R15 95 H XL má šířku 195 mm, výšku bočnice 65 % z 195 = 126,75 mm a vnitřní průměr 15 palců. Můžete ji tedy nasadit na 15” disk.

Konstrukční typ

Označuje konstrukční vyhotovení pneumatiky a označuje se velkým písmenem. Pro osobní auta se používají tzv. radiální pneumatiky (označení R). Starší typ jsou diagonální (označení D) nebo smíšené (označení B). Vysokorychlostní pneumatiky pro rychlost nad 240 km/h mají označení ZR.

Pneumatiky

Příklad: Pneumatika 195/65 R15 95 H XL má radiální konstrukční vyhotovení.

Index nosnosti

Vyjadřuje maximální zatížení na jednu pneumatiku. Označuje se dvojciferným nebo trojciferným číslem, pomocí kterého můžete v tabulce vyhledat konkrétní nosnost. Pneumatiky s označením XL a RF mají zvýšenou nosnost a jsou vhodné pro malá užitková vozidla, MPV či pick-upy.

Příklad: Pneumatika 195/65 R15 95 H XL má nosnost 690 kg. Maximální povolená hmotnost vozidla s těmito pneumatikami by tedy neměla překročit 690 × 4 = 2760 kg.

Rychlostní index

Označuje se písmenem a udává, jaká je maximální rychlost, kterou můžete s touto pneumatikou vyvinout. Při jejím překročení hrozí její nadměrné zahřátí či poškození. Na vozidlo můžete nasadit jen pneumatiky se stejným nebo vyšším rychlostním indexem než je konstrukční rychlost vozidla samotného.

Mechanik s pneumatikou v servisu

Příklad: S pneumatikou 195/65 R15 95 H XL můžete jezdit rychlostí nejvíc 210 km/h.

Asymetrický a symetrický dezén

  • Symetrický – Design jejího dezénu je osově souměrný – tuto pneumatiku můžete tedy namontovat na libovolnou stranu vozidla a v libovolném směru otáčení, přičemž její jízdní vlastnosti zůstanou zachované. Tento typ dezénu se používá na pneumatikách nižší až střední třídy do velikosti R18. Nevýhodou je nižší stabilita v zatáčkách a horší přilnavost na mokré cestě.
  • Asymetrický – Na vnější straně má asymetrická pneu větší a pevnější bloky pro zvýšení pevnosti bočnice a stability v zatáčce. Na vnitřní straně je více menších segmentů a výrazných drážek, které slouží na odvádění vody a sněhu. Často jsou vyráběné ze dvou nebo tří druhů směsí, čímž stoupá jejich cena. Vyrábějí se od rozměru R16 a jejich jízdní vlastnosti se zlepšují se stoupající rychlostí – jsou tedy vhodné pro auta s vyšším výkonem a rychlejší jízdu (např. po dálnici).
  • Směrový – Speciální forma symetrického dezénu se směrovým designem. Tyto pneumatiky mají velmi dobrý záběr po celé ploše a výborně odvádějí vodu a sníh – to je důvod, pro který tento typ dezénu najdete především na zimních pneumatikách. Mají dobrý záběr na měkkém podkladu, proto je mají rádi zejména šoféři SUV a vozidel s pohonem 4×4. Jejich nevýhodou je vyšší hlučnost, slabší boční vedení a kratší životnost. Při uvažování, jaké zimní pneumatiky vybrat, byste měli zohlednit i množství sněhu, se kterým se na cestách setkáváte. Pokud jezdíte po zasněžených cestách, směrový dezén je pro vás vhodnou volbou.

Na zimu i celoroční

Zimní pneumatiky musíte mít na vozidle v období od 1. listopadu do 31. března v případě, že je na vozovce souvislá vrstva sněhu, led nebo námraza. Není však dobré řídit se jen tímto zákonem, protože letní a zimní pneumatiky mají odlišné vlastnosti.

  • Letní pneumatiky – Mají dobrou přilnavost až při teplotách cca 7 °C a vyšších. Při nižších teplotách ztvrdnou a nedrží dobře na vozovce. Jsou osazené hrubšími dezénovými prvky, které si lépe poradí s aquaplaningem a zároveň poskytují dobrý kontakt s vozovkou a tím i dobrou ovladatelnost vozidla. Mají nižší valivý odpor než zimní pneumatiky a dosáhnete s nimi nižší spotřebu paliva.
  • Zimní pneumatiky – Mají hluboké drážky, do kterých se vejde mnoho sněhu. Ten zaručuje lepší přilnavost se sněhem na vozovce než samotný povrch pneumatiky. Ve směsi zimních pneumatik najdete vyšší podíl přírodního kaučuku – jsou tedy měkčí a neztrácejí přilnavost ani při nízkých teplotách. Vyrábějí se často s nižšími rychlostními indexy než letní pneumatiky.

Zimní pneumatiky

  • Celoroční pneumatiky – Představují určitý kompromis mezi oběma druhy. Na sněhu nedosahují takovou přilnavost jako zimní pneumatiky, ale v oblastech, kde přes zimu příliš nesněží, mohou na příležitostnou zimní jízdu vyhovovat.

Pneumatiky, které můžete použít na sněhu, lede nebo námraze, musí mít označení M+S – to se týká zimních i celoročních druhů. Také musí mít dezén hluboký aspoň 4 mm, v opačném případě jsou zralé na výměnu za nové. Letní pneumatiky mají limit hloubky dezénu na úrovni 1,6 mm.

Vybírejte i podle typu vozidla

  • Pneu pro SUV a off-road vozidla – V nabídce většiny výrobců najdete pneumatiky určené pro vozidla SUV. Tato mají většinou zesílené bočnice a vyšší odolnost vůči protažení (např. kameny v terénu). Většina řidičů SUV však terén nikdy nenavštíví, případně jejich výlet mimo asfalt představuje jen pohyb po polní cestě. Pokud patříte mezi ně, nebojte se obout na vaše SUV běžné silniční pneumatiky – mají často nižší hlučnost a dosáhnete s nimi lepší spotřebu paliva.
  • A/T pneumatiky – A/T je zkratka pro All Terrain, tedy pneumatiky vhodné do každého typu lehkého terénu. Mají o něco robustnější dezén než běžné silniční pneumatiky, ale zároveň dosahují uspokojivé vlastnosti i na asfaltu.
  • M/T terénní pneumatiky – M/T je zkratka pro Mud Terrain (bláto a terén). Tyto pneumatiky jsou vhodné pro offroad vozidla často jezdící v těžkém terénu. Jsou robustní, pevné a mají výrazný a robustní dezén, který má dobrý záběr v blátě či na jiných površích v terénu. Na asfaltu však mají horší přilnavost, jsou hlučné a vozidlo s nimi má vyšší spotřebu paliva.
  • Semi-slick – Jsou to pneumatiky, které poskytují dobré jízdní vlastnosti na závodním okruhu i v běžném provozu. Mají tvrdé bočnice a dobře drží v zatáčkách. Najdete je pouze v letním provedení.
  • Run-flat dojezdové pneumatiky – V případě defektu nebo ztráty tlaku s nimi můžete pokračovat v jízdě domů, případně do pneuservisu. Můžete je však namontovat pouze na vozidla se systémem kontroly tlaku v pneumatikách – bez něho byste si nemuseli poruchy všimnout. Jízdu po ztrátě tlaku jim umožňuje speciální vyztužená konstrukce bočnic, v důsledku čehož je jejich výrobní i prodejní cena vyšší. Najdete je v letním, zimním i celoročním vyhotovení. Jejich velkou nevýhodou však je, že po defektu je už nemůžete opravit.

Protektorované pneumatiky

Jsou to použité pneumatiky s obnoveným dezénem. Ten původní se na nich obrousí, na pneumatiku se nanese spojovací roztok a na něj nový nevulkanizovaný kaučukový materiál. Do něj se následně při vysoké teplotě vlisuje nový dezén.

Protektorované pneumatiky najdete s nejrůznějšími druhy dezénů (letní, zimní, terénní). Obzvlášť oblíbené jsou mezi řidiči vozidel, na která jsou pneumatiky dražší – např. SUV a off-road auta s velkými rozměry pneu a také nákladní vozidla.

SUV v terénu

Když si budete vybírat e-shop, kde koupit pneumatiky, zamyslete se nad výběrem těch protektorovaných – jejich výhodou je nižší cena, životnost srovnatelná s novými pneumatikami a šetření životního prostředí.

„Energetický“ štítek pomůže

Určitě jste už viděli tzv. energetický štítek na elektrospotřebičích. Od roku 2012 se v EU používá podobný štítek i pro přehledné zobrazení vlastnosti pneumatik.

Najdete na něm několik údajů:

  • Spotřeba paliva – Obdoba energetické třídy u spotřebičů. Označuje se písmeny A až G podle abecedy, přičemž A značí nejúspornější pneumatiku a G nejméně úspornou. Rozdíl mezi třídami A–G může představovat úsporu paliva až 0,8 l/100 km u běžného osobního vozidla.
  • Přilnavost na mokrém povrchu – Je asi nejdůležitějším parametrem vyjadřujícím bezpečnost pneumatiky. Opět se udává písmeny podle abecedy, tentokrát A, B, C E a F (D a G nejsou specifikované). Testuje se při teplotě povrchu 5–35 °C s vodním filmem tlouštky 0,5–2 mm. Pneumatika ve třídě A má na tomto povrchu brzdnou dráhu cca 28 m a pneumatika F až 46,5 m. Sami uznáte, že je to dost velký rozdíl, který může znamenat zabránění škodám na majetku nebo zdraví ostatních lidí na cestě.
  • Vnější hlučnost – Vyjadřuje úroveň hluku, který pneumatika vydává během jízdy. Udává se v decibelech, ale na štítku je vyjádřená třemi vlnkami. Platí zde, že pneumatika s 1 vlnkou je aspoň 3 dB pod budoucím evropským limitem, model se dvěma vlnkami je do 3 dB pod budoucím limitem a pneu se 3 vlnkami budoucím limitem neprojde.

Autor článku

Simona Halásová

Jmenuji se Simona a jsem tak trochu schizofrenik. Vystudovala jsem mezinárodní vztahy, pracovala v nadnárodní korporaci, navrhla se sestrou kolekci...


Přidat komentář


Vzhlédnite také naše inspirace

Námořnická modrá a bílá Námořnická modrá a bílá

Modrá v nás vyvolává pocity důvěry, bezpečí a celkové harmonie. Bílá je barvou minimalismu, který je absolutně nadčasový. I díky své neutralitě tvoří bílá barva s "těžší" námořnickou...

Šedý obývací pokoj - hodí se do každého bytu Šedý obývací pokoj - hodí se do každého bytu

Šedá patří k nejoblíbenějším barvám při zařizování interiéru. Je univerzální a výborně se kombinuje s ostatními barvami, což zaručuje obrovskou variabilitu v zařizování.

Černobílá kuchyň - ověřená klasika, která nezklame Černobílá kuchyň - ověřená klasika, která nezklame

Černo-bílá barevná kombinace je podle vás nudná? Nesouhlasíme. Přesvědčte se o tom, že černobílá kuchyň může být nadčasová a netradiční.



Publikováno dne: 21.12.2019
Hodnocení článku:
(89%)

V tejto kategórií nájdete aj:

Jaké terasy u domu, chaty, bungalovu? Dřevěné i kryté hliníkovéJaké terasy u domu, chaty, bungalovu? Dřevěné i kryté hliníkové

Terasy u rodinných domů poskytují jedinečné místo na odpočinek, které je využívané minimálně 4 měsíce v roce. Pokud ji ještě nemáte, poradíme vám, kde, jak a z čeho ji postavit.

Praní a čištění ovčí vlny, ovčího rouna a kožešin. Čistírna není třebaPraní a čištění ovčí vlny, ovčího rouna a kožešin. Čistírna není třeba

Sháníte do svojí domácnosti přikrývky nebo polštáře, které byste mohli používat celoročně, které jsou hypoalergenní a zároveň vyrobené z přírodních materiálů? Vsaďte na ovčí rouno....

Lesklý, nebo matný obklad do koupelny?Lesklý, nebo matný obklad do koupelny?

Obklady do koupelny musí být. Nejlépe od podlahy až po strop. Lesklé, nebo matné? To je otázka. Každému vyhovují jiné. Podívejte se s námi, jaký je mezi nimi rozdíl.