Jak vybrat objektiv na zrcadlovku?

Mohli bychom dlouho polemizovat o tom, kolik procent úspěchu tvoří při fotografování kvalitní objektiv. Profesionálové však určitě potvrdí, že to bude aspoň polovina.

Jak vybrat objektiv na zrcadlovku?

Pokud s focením začínáte, podívejte se s námi na dělení objektivů podle různých kritérií a na to, jak vybrat správný objektiv pro váš fotografický žánr.

Nejprodávanější objektivy na Heurece


Systém uchycení

Každý výrobce zrcadlovky používá pro objektivy unikátní systém jejich přichycení k tělu (např. Canon EF mount, Nikon F mount apod.). Tyto systémy nejsou mezi sebou kompatibilní, proto si musíte dát při nákupu objektivu jakékoliv značky pozor, aby pasoval na daný systém uchycení a byl vhodný pro danou velikost obrazového snímače.

Pokud ale máte objektiv pro jiný systém uchycení, než je váš fotoaparát, můžete je spojit prostřednictvím vhodné redukce. Nejlevnější stojí kolem 20 eur, avšak nepřenášejí elektronické informace – nebude vám tedy fungovat automatické zaostřování ani přepínání clony ve fotoaparátu.  

Obrazové snímače se v zrcadlovkách vyskytují ve dvou velikostech – full frame (větší, rozměr políčka kinofilmu) a menší APS-C. Objektivy pre full-frame jsou větší, mohutnější a také dražší. Můžete je však použít i pro fotoaparáty s APS-C snímačem. Opačně to však nefunguje, protože v rozích obrazu bude malý objektiv stínit (tzv. vinetace).

Ohnisková vzdálenost objektivu

Z hlediska kompozice určuje, jak moc bude scéna zvětšená, a také jaký bude úhel záběru. Nejbližší lidskému oku je 50mm ohnisko (pro full frame) s úhlem záběru cca 46°.

Malé a velké ohnisko

Objektivy s malou ohniskovou vzdáleností vám poskytnou široký úhel záběru – scéna jimi zachycená má jako kdyby víc prostoru. Mnoho širokoúhlých objektivů má tzv. perspektivní zkreslení, při kterém záběr vypadá tak, jako kdyby se po stranách rozšiřoval. Tento efekt můžete v postprodukci odstranit, avšak u některých záběrů je žádoucí, protože dokáže pozorovatele víc vtáhnout do scény.

Výběr objektivu na zrcadlovku

S vyšší ohniskovou vzdáleností nastává komprese pozadí a na záběru to potom vypadá, jako kdyby bylo pozadí fyzicky blíže k zaostřenému objektu. S těmito objektivy dokážete také dosáhnout intenzívnější efekt rozostření pozadí.

Objektivy podle ohniskové vzdálenosti:

Označení Ohnisko Využití
Rybí oko 8–15 mm velké geometrické zkreslení, akční záběry, extrémní sporty
Širokoúhlý 14–30 mm krajinky, architektura, interiéry
Střední ohnisko 30–100 mm portréty, univerzální využití
Teleobjektiv 100– 400mm (a víc) portréty, reportáže, sport

Pozor na crop faktor

Ohnisková vzdálenost u každého objektivu (i tom pro APS-C snímač) se vždy udává v milimetrech přepočítaná na full-frame snímač. Pro menší senzory však vstupuje do hry tzv. crop faktor. Toto číslo udává, kolikkrát je snímač menší oproti full-frame snímači.

APS-C snímač má crop faktor 1,6× – to znamená, že se 100mm objektivom dosáhnete na fotoaparátu s APS-C snímačem záběr jako se 160mm objektivem na full frame snímači.

Pevné a proměnlivé ohnisko

Většina začínajících fotografů volí raději objektivy s proměnlivou ohniskovou vzdáleností, které jsou do jisté míry univerzální. Objektiv s pevným ohniskem má zpravidla vyšší kvalitu obrazu a hezčí kresbu než zoom objektiv. Obzvlášť zřetelné je to při velkém rozsahu ohn. vzdálenosti (např. 18–105 mm).

Světelnost a clona

Světelnost je veličina, která vyjadřuje max. množství světla, které objektiv propustí. Vyjadřuje se zlomkem ve tvaru f/d, kde f je ohnisková vzdálenost a d je průměr optické soustavy.

Čím nižší číslo pod f, tím víc světla objektivem projde. To je důležité zejména při fotografování ve zhoršených světelných podmínkách – se světelným objektivem nemusíte zvyšovat citlivost ISO, čímž by se zvýšil i šum (typická zrnitost obrazu).

Světelnost objektivu je důležitý parametr

Světelnost můžete regulovat přivřením tzv. clony – většina objektivů tak nabízí rozsah světelnosti až do f/22. To se hodí při intenzívním světle, např. focení během slunečných dnů. Otevřená clona znamená menší hloubku ostrosti, se kterou tak dosáhnete žádoucího efektu rozostření pozadí. S přivřením clony však dochází i ke zvýšení hloubky ostrosti, tj. pozadí za objektem při vyšší cloně už nebude rozostřené.

Pro fotografování v horších světelných podmínkách je vhodný objektiv se světelností aspoň f/2.8, ale pozor – některé objektivy mohou mít při plně otevřené cloně problém s ostrostí kresby.

Optická stabilizace a automatické zaostřování

Rozstřesené ruce jsou nepřítelem každého fotografa i kameramana. Pomůže vám s nimi tzv. optická stabilizace. Mnoho levnějších zrcadlovek nemá stabilizaci integrovanou v těle, ale přímo v objektivu. Při koupi objektivu bez této funkce byste tedy o ni mohli přijít.

Stabilizace je přímo nutností při rychlých záběrech akčních scén, např. při sportu.

Pro rychlé scény je stejně důležité automatické zaostřování (autofocus). Tuto funkci využívá mnoho fotografů, jsou však objektivy, které jsou plně manuální. To znamená, že zaostřování i nastavování clony musíte provádět vy sami otáčením příslušných prstenců na těle objektivu.

Tipy na objektivy pro různé fotožánry

  • Krajinářský objektiv – Nejlepší objektiv na krajinky by měl mít široké ohnisko pod 30 mm, aby se vám do záběru vešlo všechno, co tam chcete mít. Někteří fotografové sahají po modelech s ohniskem pod 18 mm, pozor ale na geometrické zkreslení (efekt rybího oka). Tyto objektivy se hodí také na fotografování architektury a velkých davů lidí. Optická stabilizace zde není nezbytná.
  • Portréty – Ideální jsou ohniska 30 mm a víc, nebojte se však jít i do delších ohnisek (klidně i 50–85 mm v přepočtu na full-frame). Ty totiž dokážou lépe odizolovat zaostřený objekt od pozadí. Vzniká tak žádoucí efekt rozmazaného pozadí.
  • Focení divokých zvířat a sportu – Ke zvířatům a často ani ke sportovcům se nemůžete přiblížit příliš blízko, proto byste měli na tyto účely sáhnout po teleobjektivu s co nejdelší ohniskovou vzdáleností. I ten nejmenší pohyb ruky však v tomto případě znamená velký posun v obrazu a neostrý záběr. Stabilizovaný objektiv je tedy nezbytností.
  • Reportáže z událostí – Na různých koncertech, společenských akcích nebo událostech v klubech je zpravidla ztlumené osvětlení. Mnoho levnějších zrkadlovek s tím má problém, pomůže vám však objektiv s vysokou světelností, nejvíc f/2.8. Výjimkou nejsou ani modely s nižší světelností, ale ne každý objektiv má dokonale ostrou kresbu při plně otevřené cloně.

Jaký objektiv na dovolenou?

Jaký objektiv na dovolenou? Pokud nemáte v zavazadlech příliš mnoho místa, sáhněte po objektivu s proměnlivým ohniskem (zoomem). Běžné setové objektivy dodávané se zrcadlovkami mívají rozsah 16–50 mm, resp. 24–70 mm, což vyhovuje pro většinu záběrů. V případě pevného ohniska je univerzální volbou 30mm model.

Nejprodávanější objektivy na Heurece

Objektivy na video – v čem se liší?

Zrcadlovky si získaly velkou popularitu také mezi amatérskými kameramany. Pro ně jsou určené tzv. cinema nebo cine objektivy, určené pro natáčení videa právě se zrcadlovkami. Jejich optická soustava je zpravidla stejná jako u běžných fotografických objektivů, většinou jsou však plně manuální (viz předch. odstavec) a liší se v několika vlastnostech.

  • Světelnost – Označuje se písmenem T a udává kolik světla skutečně pronikne ke snímači, ne pouze za clonu jako u fotoobjektivů. Když tedy vyměníte videoobjektiv se světelností T2.2 za jiný s T2.2, obraz zůstane stejně světlý. Pokud byste to však udělali s fotoobjektivy, přičemž oba by měly světelnost např. f/2.8, mohl by být obraz s tím druhým světlejší nebo tmavší.
  • Nastavování clony – Kroužek na její nastavování má hladký chod a ne pevné pozice, mezi kterými přeskakuje. To umožňuje plynule měnit světelnost záběru při změně světelných podmínek.
  • Prstenec na ostření a clonu – Mívá většinou hladší chod a větší rozsah, aby vám umožnil citlivější zaostření. Oba prstence jsou vybavené ozubením, čímž umožňují připojiť nástavec na ostření kolečkem (tzv. follow focus).
  • Rozměry – Většina filmových objektivů jedné modelové řady od jednoho výrobce má stejnou délku nebo aspoň stejnou pozici prstenců ostření a clony. Díky tomu nemusíte při výměně objektivů s různými ohniskovými vzdálenostmi přestavovat rozložení příslušenství v kamerovém držáku.

Značky objektivů

Širokou paletu objektivů v různých cenových hladinách ke svým zrcadlovkám nabízejí i jejich výrobci Canon a Nikon. Z druhovýroby jsou nejpopulárnější výrobky značek Tamron, Sigma a Tokina. Velmi kvalitní a precizně vyhotovené modely nabízí Zeiss a Leica. Levnějšími, ale pro amatéry stále dost kvalitními objektivy vyniká např. značka Samyang (prodávaná i pod názvem Rokinon) a mezi velké inovátory patří značka Laowa, která si razí cestu na výsluní svými zajímavými řešeními.

Autor článku

Michal Toma

Jsem technik tělem i duší. Odmalička mě bavilo rozebírat a skládat různé přístroje a zjišťovat, jak fungují. Podobně dokážu rozebrat na součástky i...


Přidat komentář

Vzhlédnite také naše inspirace

Hnědá ložnice - je to dobrá volba? Hnědá ložnice - je to dobrá volba?

Barvu do ložnice si vybírejte podle svých pocitů. Pokud se vám hnědá líbí a zklidňuje vás, pak se do vaší ložnice hodí.

Fialová barva do ložnice? My říkáme ano! Fialová barva do ložnice? My říkáme ano!

Všechny odstíny fialové se dají dobře kombinovat s bílými stěnami a doplňky. Do takového mixu zapadne i hnědý nábytek či koberec a podlaha. Přesvědčte se o tom s námi!

Žlutý obývací pokoj vás nabije energií Žlutý obývací pokoj vás nabije energií

Žlutá je barva slunce, rozzáří každou místnost. Podlehněte kouzlu této barvy a zkuste ji zakomponovat i do svého bytu. Uvidíte, že obývací pokoj v žlutých odstínech každého okouzlí.



Publikováno dne: 12.01.2020
Posledná aktualizácia:
Hodnocení článku:
(88.2%)

V této kategorii najdete i:

Jak čistit černou baterii?Jak čistit černou baterii?

Černé dřezové baterie jsou zajímavým designovým prvkem domácnosti. Poutají na sebe pozornost a dodávají místnostem elegantní nádech. Jak je však čistit a udržovat?

Špatné návyky při uklízení – čisticí přípravky a nářadí, pořadí, uklízení jen viditelných místŠpatné návyky při uklízení – čisticí přípravky a nářadí, pořadí, uklízení jen viditelných míst

Při uklízení každý hledá způsoby, jak si práci ulehčit a urychlit. Tyto různé tipy a triky nemusí být vždy správné.

Nápady, jak vytvořit úložné prostory v chodbě, kuchyni, koupelně, ložnici či v obývákuNápady, jak vytvořit úložné prostory v chodbě, kuchyni, koupelně, ložnici či v obýváku

Úložných prostor není nikdy dost. Vytvořit si je můžete i z toho, co máte doma, nebo z jiných kusů nábytku, které zapadnou do vašeho interiérového designu.