Gymnastický míč na sezení do kanceláře, pro těhotné i na cvičení. Vybírejte velikost podle výšky

Cvičení v posilovnách i to s vlastní váhou na čerstvém vzduchu zažívá v posledních letech obrovský rozmach. Zdravotní benefity však můžete získat také ze cvičení doma. Skvělým pomocníkem vám při tom bude tzv. gymnastický míč, nazývaný také fitness míč.

Rehabilitace na míči

V tomto článku si povíme o jeho výhodách i nevýhodách a poradíme, jak si vybrat ten správný právě pro vás.

Oblíbené modely gymnastických míčů

Gymnastický míč do kanceláře či na sezení doma

Na těle máme kromě velkých svalových skupin také nespočetné množství malých svalů, které pomáhají udržovat stabilitu nejen při pohybu, ale také při sezení či stání. Při delších obdobích nečinnosti (sedavé zaměstnání, vynechávání cvičení či pohybu) tyto svaly postupně ochabují, neposkytují tělu dostatečnou oporu, což může vést až k bolestem pohybového aparátu.

Gymnastický míč do kanceláře

Tyto svaly však můžete posílit silovým cvičením nebo také např. sezením na gymnastickém míči. Stabilní opora, jakou dosud mělo vaše tělo na sedáku kancelářské židle, se rázem zkoncentruje do mnohem menší plochy. Gymnastický míč na sezení vám pomůže uvést do činnosti břišní a zádové svaly, které budou nucené udržovat rovnováhu vašeho těla. Tímto způsobem je můžete časem posílit do té míry, že vaše bolesti úplně zmizí spolu s nesprávným držením těla a pocity ztuhnulosti. Abyste však svaly nenamohli, je vhodné, když budete gymnastický míč střídat se standardní kancelářskou židlí, případně čas sezení na míči postupně prodlužovat.

Cvičení s gymnastickým míčem

Gymnastický míč je ideálním nástrojem na jednoduché cvičení s vlastní váhou. Nenarostou vám z něho sice velké svaly, ale rozhodně jím zpevníte ty existující spolu s klouby a šlachami. Jsou velmi oblíbenou pomůckou při fyzioterapii. Pro účely cvičení se dají najít kromě klasických modelů také ty s úchyty, ať už pevnými, nebo elastickými expandéry.

Co se týká samotných cviků, nejvhodnější je prohlédnout si různá instruktážní videa na internetu, kde je jejich provedení mnohem názornější, než poskytne jakýkoliv slovní popis. Míč však můžete používat i jako náhradu lavičky při cvičení s expandéry nebo jednoručními činkami.

Gymnastický míč pro těhotné ženy

V těhotenství nepřichází do úvahy silná fyzická námaha v podobě silového cvičení s činkami. Cvičení s míčem však pomohlo už nejedné budoucí mamince překonat komplikace jako bolesti zad, otoky, křečové žíly, únavu či zácpu. Cvičení navíc vyplavuje endorfiny a pomáhá zahnat stres, regulovat krevní tlak a působí jako prevence před vznikem cukrovky a hromaděním zbytečného tuku v oblasti břicha a vnitřních orgánů. Také pomáhá lépe připravit tělo na porod a umožňuje se z něho rychleji zotavit. V Německu, USA či Japonsku je cvičení s míčem běžnou součástí předporodní přípravy.

Cvičení na míči

Při cvičení byste se měli zaměřit na cviky na uvolnění zádových svalů a posílení těch pánevních a sedacích. Na internetu najdete množství instruktážních videí se cviky určenými pro různá období těhotenství. Ať už chcete cvičit doma, nebo na skupinových cvičeních ve specializovaných zařízeních, cvičení určitě konzultujte předem s vaším ošetřujícím lékařem. Před cvičením nezapomínejte na lehkou rozcvičku a strečing. Důležité je i správné dýchání, vydechujte vždy při svalové kontrakci, nadechujte se při uvolnění svalu.

Jak velký gymnastický míč si vybrat

Na míči byste měli dokázat sedět tak, abyste drželi záda narovnaná a nehrbili se. Proto je nutné vybrat jeho správnou velikost, přičemž pro výběr existuje několik postupů.

Velikost míče podle polohy kolen

Platí zde zásada, že při sezení na míči by měla být vaše pánev položená o něco výše než kolena. Vezměte tedy míč a posaďte se na něj. Dejte si však pozor, aby byl dostatečně nafoukaný, což v obchodech se sportovními potřebami rozhodne nebývá pravidlem.

Gymnastický míč podle výšky – Nejrychlejším a poměrně přesným způsobem je vybrat průměr míče podle tělesné výšky. Pomůže vám s tím následující tabulka:

Tělesná výška Průměr míče
do 150 cm 45 cm
150 – 165 cm 55 cm
165 – 175 cm 65 cm
175 – 185 cm 75 cm
185 – 195 cm 85 cm
nad 195 cm 95 cm

Velikost míče podle délky paže – Změřte si délku ruky od konečků prstů k rameni. Pokud je délka do 45 cm, je vhodný míč s průměrem 35. Na každých 10 cm délky navíc připočítejte k průměru míče 10 cm a dostanete tak ideální průměr míče vhodný pro vás.

Kromě toho můžete průměr míče regulovat v rozsahu několika centimetrů prostřednictvím intenzity jeho nafouknutí. Berte do úvahy i vaši hmotnost – pokud máte značnou nadváhu, míč pod vámi víc klesne a jeho celková výška bude menší. V tomto případě je tedy lepší vybrat si raději o číslo větší míč.

Na sezení můžete použít také speciální kombinaci židle a míče – tzv. balónovou židli. Je vybavená uzamykatelnými kolečky a pevným opěradlem, takže pomáhá odlehčit bederní část a udržovat správné držení těla při dlouhodobém sezení.

Další parametry a funkce gymnastických míčů

  • Protiskluzový povrch – Míče jsou vyráběné z různých druhů materiálů, nejčastěji je to PVC. Pokud máte doma kluzkou podlahu, hledejte míče s protiskluzovou úpravou.
  • Nosnost – Levnější modely mívají nosnost kolem 120 kg, ty dražší však až 200 kg a špičkové modely garantují zatížení až 500 kg. V případě, že máte nadváhu, se s těmito modely nemusíte bát ani dynamičtějšího cvičení.

Sezení na míči

  • Masážní funkce – Některé míče mají buď polovinu, nebo celou plochu povrchu pokrytou jemnými výběžky, které působí jako jemná masáž.
  • Automatické uvolňování tlaku vzduchu – Tato funkce se označuje také anglickým slovním spojením anti-burst. Jde o automatický přetlakový ventil, který v případě přebytku tlaku postupně vypustí část vzduchu tak, aby udržel v míči ideální tlak s ohledem na vaši hmotnost. Nemusíte se tak obávat, že byste míč přefoukli až do prasknutí.

Jak nafoukat gymnastický míč

Většina míčů disponuje podobným ventilem jako nafukovací hračky nebo lehátka na vodu. Některé modely však mají ventil menší a na jejich nafoukání je nutné využít pumpu a tenký nástavec, tzv. dutou jehlu. Pumpa i s nástavcem bývá přiložená v balení některých míčů, avšak mějte na paměti, že foukání míče ústy u těchto modelů není možné

Oblíbené modely gymnastických míčů


Přidat komentář


Vzhlédnite také naše inspirace

Žlutá koupelna - i doplňky rozhodují Žlutá koupelna - i doplňky rozhodují

Nebojte se žluté! Každý den s ní můžete začínat ráno v koupelně, zlepšit si náladu, když si půjdete umýt ruce, jestli se dostat do hravé nálady, když se půjdete přepudrovat.

Knihovny - obývák si bez nich nebudete vědět představit Knihovny - obývák si bez nich nebudete vědět představit

Jsou knihy nedílnou součástí vašeho života a obklopujete se jimi ve velkém? Pak jim pořiďte pořádnou knihovnu, v níž se budou vyjímat a která se zas bude vyjímat ve vašem obývacím pokoji.

Červená barva kuchyně citelně zvýší váš apetit Červená barva kuchyně citelně zvýší váš apetit

Posviťme si aspoň trochu na to, co všechno by nám červená barva měla nabídnout. Nápady na designování a kombinování barev se nechte inspirovat fotkami v článku. 



Publikováno dne: 17.09.2019
Hodnocení článku:
(91.6%)

V tejto kategórií nájdete aj:

Tejpovací pásky – jak vybrat a jak je používat? Tejpovací pásky – jak vybrat a jak je používat?

Tejpy jsou elastické pásky, které slouží jako fyzioterapeutická pomůcka na odstranění bolesti nebo uvolnění často namáhaných kloubů a svalů. Víte, jaké tejpy známe?

Nejlepší florbalové hokejky: Jak vybrat velikost pro děti? Nejlepší florbalové hokejky: Jak vybrat velikost pro děti?

Florbal – pozemní hokej je u nás stále populárnější. Pokud ho chcete zkusit, zajistěte si potřebnou výstroj. Víte, jak vybrat florbalovou hokejku? Dozvíte se to v našem článku!

Nejlepší běžecké boty? Jak vybrat,  poradí recenze Nejlepší běžecké boty? Jak vybrat, poradí recenze

Začínáte běhat? Dbejte na výběr vhodné běžecké obuvi. V dnešním článku vám poradíme, na které základní faktory je třeba brát při koupi ohled.